25-05-05

Repetitiedagboek - dinsdag 24 mei 2005

 
Maandagavond jammerlijk nieuws: Tremendous heeft z'n enkel verzwikt terwijl ie speels op het perron een dolle krant achterna huppelde - het ongeluk zit eens te meer in een klein hoekje. Resultaat: Tremendous moet de voet stil houden en 'we find ourselves' gedownsized tot drie voor deze repetitie. Maar we maken van de nood een deugd en besluiten onze fenomenale overzichtschema's voor de op te nemen nummers in gebruik te nemen.
Met stift en lat in de hand brengt Sir Ambush tijdens een intense luistersessie (demo-opnames) op indrukwekkende wijze de structuur van de drie songs foutloos op het muurschema aan. Bij 'Easy Way Out' zit het tempo misschien nog niet helemaal juist. Niettemin toch al enige houvast: het zit ergens tussen de 154 BPM en de 158 BPM.
Vervolgens verzinnen we een complex, maar accuraat codesysteem (genre: S1 = Sax Eén), en we leggen we heel nauwkeurig vast wie waar wat zingt, hoeveel en welke gitaren waar spelen, welke opties er zijn voor percussie-instrumenten allerhande (wie de naam kent van 'dat trillende percussiedingetje dat trrrrr zegt', gelieve die door te mailen - u wint een E.P.), wat onze ideeën zijn inzake 'overall sound', etc.
P.S. Dieptepunt op biervlak: de kratten zijn zo goed als leeg, maar erger nog: aan het einde van de repetitie blijkt het enige blikje dat er nog was, nog halfvol te zijn ! Shame on us !

16:39 Gepost door The Fresh | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Tourdagboek - zaterdag 21 mei 2005

 
Optreden in Wakken. Wat ? Waar ? Juist ja, in Wakken dus. Eén van de minder makkelijk te vinden dorpjes die het Vlaamse land rijk is. Na een voorspoedige rit over de snelweg, storten Sir Ambush en Sadza zich door toedoen van een wegomleiding in de Westvlaamse jungle. Oeselgem, Olsene, Gottem, Denderhoutem, Machelen, Wontergem, ... we leren het allemaal kennen, maar geen Wakken 'in sight'. Voor de vierde maal genoodzaakt naar hetzelfde rond punt terug te keren, kiezen we ten langen leste de juiste windrichting en we prijzen de hemel dat er maar vier zijn. Op aanwijzen van een autochtone en fanatieke bewoonster van het land blijven we alsmaar rechtdoor rijden, en zo rijden we even later Wakken binnen, waar - jochei - een kermis het dorpsplein leven inblaast.
Tremendous, the Seamstress en Agent Peter zitten op dat moment al lang - zij hadden een wegenkaart bij zich en trokken zich van wegomleidingsborden verstandig niets aan - in de familiaal-hippe lokale frituur. We blijken geld te hebben gekregen om uit eten te gaan. En een aandachtige blik op het toegewezen budget leerde al snel dat het vanavond frietjes zouden worden. We laten ons België's trots in dit jubeljaar flink smaken.
JH Zjuzjup blijkt een aardige keet: de inrichting is gezellig en het toegewezen aantal drankkaarten blijkt bepaald gul te zijn. Het festivalletje - Mini-Rock - vindt buiten plaats in een tent met quasi perfecte geluidsinstallatie. De uitnodigingen voor de gelegenheid blijken erg selectief te zijn geweest, want we treffen enkel een eerder beperkt publiek van muzikale fijnproevers. Wanneer we even na twaalven het podium bestijgen om het festival een waardige afsluiter te bezorgen, hebben we er allemaal meer dan zin in: bier en vogelpiek hebben ons in een tiptop-stemming gebracht. Profiterend van het uitstekende geluid geven we het publiek waar ze recht op hebben: een knal-performance.
Moe maar tevreden - en gauw nog een affiche (puik gedaan echt) meegritsend - rijden we tegen een uur of twee huiswaarts, ditmaal zonder 'sightseeing' en in zo goed als rechte lijn.

16:21 Gepost door The Fresh | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

19-05-05

Repetitiedagboek - dinsdag 17 - woensdag 18 mei 2005

 
Dinsdagavond. Afspraak met Raf, de man van studio Ganymed. Even uitvinden of we elkaar kunnen vinden vanuit opname-technisch oogpunt. Helaas dient Sir Ambush - zelf geveld door een geniepige in hinderlaag opgestelde verkoudheid - verstek te laten gaan.
Raf blijkt een aimabele en praatgraage kerel, met verstand van zaken en passie voor z'n kunst. De voorbeelden die we laten horen (bas en gitaren van Lenny Kravitz, Prince; drums van G-Love en Keziah Jones) worden vakkundig geanalyseerd en blijken technisch best haalbaar. We bespreken allerhande details aangaande de opnames - manier van opnemen, mixen, prijzen, etc. - en vinden het antwoord op een vraag die ons al kwelt 'ever since the world began': het geheim van het 'masteren' (voorwaar een handig truukje). Na de opnamedata te hebben vastgelegd, nemen we vol vertrouwen afscheid van Raf en vol vertrouwen in de komende sessies trekken we opgewekt huiswaarts.
Woensdagavond. Ambu is 'back aboard' en we vliegen er meteen in. En dat is nodig ook, want: zaterdag optreden in Wakken (top-of-the-bill zowaar). Na twee weken de vaste playlist niet meer te hebben gespeeld, blijkt al gauw dat het muzikale geheugen nog even moet warmlopen. Aan de drie op te nemen nummers wordt extra aandacht besteedt, of in elk geval toch door Tremendous, die in opperste concentratie de klik-klik-klik-track onder controle poogt te houden. Tegen het einde van de set staan we - dieselmotoren die we zijn - volledig onder stoom.
Volgt - eindelijk - een biertje, gepaard aan een belangwekkend groepsgesprek met het oog op de opnames. We bekijken wat we precies willen vragen aan Mimi - die volgende week op bezoek komt - en werpen een blik op de financiën, opnemen is één ding, promo-acties voor de single/demo nog iets anders. Uiteindelijk uitgebabbeld - op een dag dreigt deze band quasi onmerkbaar over te gaan in een therapeutische praatgroep - kijken we op de klok en wat blijkt: werken aan onze drie-eenheid zal voor volgende week zijn.

17:04 Gepost door The Fresh | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

11-05-05

Repetitiedagboek - dinsdag 10 mei 2005


Pak nieuws van het opnamefront na het bijzonder informatieve epistel van Tremendous een dag eerder. De plaats van opname lijkt zo goed als zeker studio Ganymed te gaan worden, we nemen alvast een optie op enkele data. Bovendien spreken we af met de technicus van dienst om op voorhand al eens samen te praten over de sound die we willen bekomen, en dit aan de hand van favoriete voorbeeld-CD's. Daarnaast blijkt Mimi het wel te zien zitten om als producer van onze single/demo op te treden. Ook hier worden de nodige verdere afspraken gemaakt.
Op muzikaal vlak werken we vandaag met drie, want The Seamstress zoekt deze week zonniger oorden op in het land van de appelsien. Een geschikte gelegenheid kortom om de basisinstrumentatie van de drie op te nemen nummers te fijntunen. Eerste job: het exacte tempo van de nummers bepalen. Tweede job: de nummers klikvast in het gekozen tempo spelen (leve de clicktrack ! - dood aan de clicktrack !). Punt drie: enkele ritmisch heikele kwesties ophelderen en uitlijnen.
Intensief aan de slag zijnd tikken de uren snel weg en tegen de klok van tienen zijn we geheel horendol gedraaid en moegetergd door het onverbiddelijke klikken (tik-tik-tik-tik-tik-...). Het wordt oefenen, maar ... er is alweer vooruitgang geboekt !

13:44 Gepost door The Fresh | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Repetitiedagboek - donderdag 5 mei 2005


Bij wijze van opwarming spelen we traditionelerwijs een halve playlist door, kwestie van de algemene vorm te behouden en het motorische en sensoriële geheugen extra te stimuleren. Belangrijker zijn evenwel de eerste voorbereidingen voor de aanstaande opnames. De keuze van de studio blijft vooralsnog open: één optie is het Gentse Ganymed, een andere een studio in Sint-Amandsberg. We zoeken uit waar we de tiptop-allerbeste voorwaarden vinden.
Over naar de vast te leggen nummers dan. Bij 'Come On Woman' zuiveren we het refrein terdege uit, met bijzondere aandacht voor het ritmische samenspel. En om het nummer meer evenwicht te geven, breiden we het eindrefrein met enkele maten uit. Ook het refrein van 'Committed To the Cause' krijgt een herwerking. Een teveel aan lettergrepen wordt geschrapt en ook de harmonieën herbekijken we. Verder stemmen we drum, bas en gitaar meticuleus op elkaar af, zodat als lekker strak zit.
Okay, zo kan ie dan wel weer, besluiten we na twee uur zwoegen en zweten (nauwelijks tijd voor een enkel biertje - dat kan tellen !). Absoluut nog veel werk voor de boeg, maar we gaan vooruit ...

10:27 Gepost door The Fresh | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

05-05-05

Repetitiedagboek - dinsdag 3 mei 2005

 
Tremendous opent met uitstekend nieuws van het financiële front: we blijken substantieel meer geld in kas te hebben dan gedacht ofte verhoopt. Net genoemde brengt bovendien ook nieuws van eventuele producer van de op te nemen single Mimi: zij adviseert ons om niet slechts voor één nummer te gaan, maar voor een drietal. Eén plus één is twee, en dus kiezen we na een eensgezinde babbelronde in plaats van voor een solitaire single, voor een studiodemo van drie nummers.
Blijft te beslissen welke drie songs, die uiterard helemaal tiptop dienen te klinken. 'Easy Way Out' hadden we al en het is een evidentie dat dit blijft. We doorlopen met veel aandacht en talrijke argumenten pro en contra onze hele playlist. Uiteindelijk besluiten we bijkomend te gaan voor 'Come On Woman' - fijngevoelig van sound, met een wat tragere beat - en de stomende funkrock van 'Committed To The Cause' met prominente saxpartijen. 
IJverig storten we ons dan op het arrangement van 'Come On Woman', dat zeker een herziening kan gebruiken. De strofes zitten goed, maar uit het refrein verwijderen we het springerige, over-de-toppe disco-ritme en vervangen het door een tegelijk zuiniger en inventiever arrangement, dat wel iets weg heeft van sommige The Police-nummers - en dat kan niet echt een slecht teken zijn. Ook de outtro krijgt een restyling: na een valse stop zet het refrein - feestelijk vervormd - opnieuw in om in het nachtelijke duister weg te deinen.  
 
 

15:42 Gepost door The Fresh | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Repetitiedagboek - zaterdag 30 april 2005

 
Vanavond repetitie met drie. The Seamstress dient onverwacht in te vallen in de opvoering van 'La Bohème' in de Gentse opera, nadat de stersopraan van dienst - Nera di Fiore e Castra - eerder op de dag bezweken is aan een portie mosselen met friet (tja, de maanden zonder r). Tijd dus om een paar nieuwe speeltjes te testen, volumepedalen voor bas en gitaar. De twee spullen blijken geen loutere gimmicks, maar interessante hulpstukken waarmee we onze sound kunnen fijn-tunen.
De rest van de tijd gaat op aan een nauwkeurige doorlichting van het arrangement van het tot op te nemen single uitverkoren 'Easy Way Out'. We schrijven de hele structuur heel nauwkeurig op analytisch ingedeelde werkbladen en vragen ons vervolgens af wat we hier nu precies mee van plan zijn. Vervolgens bekijken we elk stuk van het nummer even apart en zoeken uit wat de noden zijn. We komen uit op: extra gitaar, extra percussie, extra backing vocals en wat nog meer.
Dan kijken we op de klok, besluiten het een dag te noemen, drinken onze blikken vrienden leeg, en trekken op richting NT2, waar zich die avond de hipste party in Gent zal voltrekken, maar uiteraard niet in onze afwezigheid.

14:25 Gepost door The Fresh | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Tourdagboek - dinsdag 26 april 2005

 
Tweede optreden in minder dan een week tijd, we hebben het gevoel op scherp te staan. Aangekomen in Café Afsnis worden we hartelijk ontvangen door de agent Peter en de vrouw des huizes, die ons even later een overheerlijke spaghetti met tonijn zal voorschotelen die we met veel smaak en in alle rust in de gezellige keuken kunnen verorberen. Tijdens de maaltijd bereiken we onverhoopt een consensus over de op te nemen single, het wordt 'Easy Way Out'.
Tijdens het klaarzetten van het materiaal wordt al gauw duidelijk dat het merendeel van de op dat moment aanwezige mensen van oordeel is dat Metallica II uitgerekend dit cafeetje heeft uitgekozen om een try-out voor hun tournée te doen, en met de handen de gevoelige trommelvliezen beschermend tegen dreigend onheil verlaten ze ijlings het café als was het een zinkend schip. 
Resultaat is dat we het optreden beginnen voor een select publiek van zo'n 10 à 15 man. Dergelijke katten hebben we echter al wel vaker gegeseld en we zetten er meteen stomend de pas in. De aanpak werkt, want het publiek is echt luisterbereid en al gauw komen nieuwe mensen van buiten met mondjesmaat binnendruppelen. Tegen het einde van de vurg gebrachte set  komen we uit op een publiek van zo'n 30 à 40 man, een hart onder de riem.
Na afloop schiet de cd-verkoop als blijk van waardering na een mindere periode opnieuw de hoogte in: 5 verkochte exemplaren aan wildvreemden, een absoluut record. Agent Peter zal dagen later nog uit volle borst het 'Connections'-refrein uit 'Before The Glimmer Fades' onder de douche meebrullen - voorwaar de ultieme appreciatie !

14:13 Gepost door The Fresh | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |